E-ITSPEA 13: Kui kõik mängivad, siis kõik võidavad
Minu sellenädalane blogipostitus
keskendub inimestele kellel on keeruline videomänge tavavahenditega mängida.
Selle teema ajalugu ulatub aega mil
videomängud muutusid populaarseks, näiteks lõi 1980ndatel Nintendo oma väga
populaarsele süsteemile NES käed-vaba juhtpuldi mida said kasutada inimesed kes
kahjuks mingil moel tavalist juhtpulti kasutada ei saanud. [1]
Juhtpult kinnitati rinna külge ja mis võimaldas inimesel imeda või puhuda
õhku kõrre sisse, ning mida sai keele abil liigutada, et mängus liikuda. Paljud
inimesed ei teadnud sellest seadmest, sest see oli saadaval ainult Nintendo
enda klienditeeninduse kaudu ja see ei olnud odav.[2]
Läbi aastate on erinevad firmad toonud
turule erinevaid seadmeid mida puuetega inimesed saavad kasutada, et
videomängukogemus oleks lihtne ja lõbus. Paljud mängutootjad on aidanud seda
laiendada ka tarkvaraliselt lisades mängudesse näiteks võimaluse nuppe ümber
programmeerida, osadesse mängudesse on lausa eriseaded loodud mis hõlbustavad
seda veelgi enam, nagu näiteks korduvalt ühe nupu vajutamine jne.
Üks viimase aja olulisemaid seadmeid
selles vallas lõi Xbox kui 2018 aastal toodi turule Xbox Adaptive Controller.[3]
Põhimõtteliselt on tegu kontrolleriga kuhu sa saad ühendada erinevaid seadmeid
mis vastavad mingile nupule päris Xbox-i juhtpuldi peal. Sinna on võimalik
ühendada erinevaid nuppe, juhtkange, pedaale ja isegi süsteeme mida saab
juhtida oma suuga, sarnane süsteem mille Nintendo lõi oma NES-i konsoolile.
Kuna see süsteem on selline millele saab asju juurde lisada ja vahetada siis on
see perfektne süsteem millele luua erinevaid liideseid, usun, et see süsteem
jääb püsima veel pikemaks ajaks.[4]
Tehnoloogia on meid meeletult aidanud ja
loodan, et aitab ka tulevikus. Selleks, et selline asi püsima jääks ja jõuaks
võimalikult paljude inimesteni on loodud mitmeid MTÜ-sid mis tegelevad inimeste
aitamisega ja teadvustamisega, et sellised asjad on võimalikud. Üks suuremaid
selles vallas on AbleGamers, mis on eksisteerinud juba aastast 2004. Nende
põhieesmärk ongi tuua videomängud inimesteni kes seda muidu teha ei saa ning
jääksid asjadest välja ja parandada seeläbi nende elukvaliteeti.
Nad on aastatega loonud erinevaid süsteeme mida inimesed saavad mängides
kasutada. Lisaks koolitanud välja arendajaid kes oskaksid ja suudaksid luua
videomänge puuetega inimestele.[5]
Loodan, et selles vallas ei jää asjad
seisma ja tulevikus saab ükskõik kes nautida ükskõik millist videomängu ilma,
et ta peaks muretsema selle pärast, et ta ei saa hakkama või see pole võimalik.
Loodan ka, et neid inimesi kes tahavad aidata tekib ajapikku ainult juurde.
Viited:
- https://artsandculture.google.com/asset/video-game-controller-nes-hands-free-controller-nintendo/iQEEzY5-d7viDA
- https://www.gamingbible.co.uk/features/games-for-all-the-players-a-history-of-accessibility-in-video-games-20200124
- https://www.polygon.com/2018/5/17/17363528/xbox-adaptive-controller-disability-accessible
- https://www.xbox.com/en-US/accessories/controllers/xbox-adaptive-controller
- https://ablegamers.org/impact/
Comments
Post a Comment