E-ITSPEA 13: Kui kõik mängivad, siis kõik võidavad

Minu sellenädalane blogipostitus keskendub inimestele kellel on keeruline videomänge tavavahenditega mängida.

Selle teema ajalugu ulatub aega mil videomängud muutusid populaarseks, näiteks lõi 1980ndatel Nintendo oma väga populaarsele süsteemile NES käed-vaba juhtpuldi mida said kasutada inimesed kes kahjuks mingil moel tavalist juhtpulti kasutada ei saanud. [1]
Juhtpult kinnitati rinna külge ja mis võimaldas inimesel imeda või puhuda õhku kõrre sisse, ning mida sai keele abil liigutada, et mängus liikuda. Paljud inimesed ei teadnud sellest seadmest, sest see oli saadaval ainult Nintendo enda klienditeeninduse kaudu ja see ei olnud odav.[2]

Läbi aastate on erinevad firmad toonud turule erinevaid seadmeid mida puuetega inimesed saavad kasutada, et videomängukogemus oleks lihtne ja lõbus. Paljud mängutootjad on aidanud seda laiendada ka tarkvaraliselt lisades mängudesse näiteks võimaluse nuppe ümber programmeerida, osadesse mängudesse on lausa eriseaded loodud mis hõlbustavad seda veelgi enam, nagu näiteks korduvalt ühe nupu vajutamine jne.

Üks viimase aja olulisemaid seadmeid selles vallas lõi Xbox kui 2018 aastal toodi turule Xbox Adaptive Controller.[3]
Põhimõtteliselt on tegu kontrolleriga kuhu sa saad ühendada erinevaid seadmeid mis vastavad mingile nupule päris Xbox-i juhtpuldi peal. Sinna on võimalik ühendada erinevaid nuppe, juhtkange, pedaale ja isegi süsteeme mida saab juhtida oma suuga, sarnane süsteem mille Nintendo lõi oma NES-i konsoolile. Kuna see süsteem on selline millele saab asju juurde lisada ja vahetada siis on see perfektne süsteem millele luua erinevaid liideseid, usun, et see süsteem jääb püsima veel pikemaks ajaks.[4]

Tehnoloogia on meid meeletult aidanud ja loodan, et aitab ka tulevikus. Selleks, et selline asi püsima jääks ja jõuaks võimalikult paljude inimesteni on loodud mitmeid MTÜ-sid mis tegelevad inimeste aitamisega ja teadvustamisega, et sellised asjad on võimalikud. Üks suuremaid selles vallas on AbleGamers, mis on eksisteerinud juba aastast 2004. Nende põhieesmärk ongi tuua videomängud inimesteni kes seda muidu teha ei saa ning jääksid asjadest välja ja parandada seeläbi nende elukvaliteeti.
Nad on aastatega loonud erinevaid süsteeme mida inimesed saavad mängides kasutada. Lisaks koolitanud välja arendajaid kes oskaksid ja suudaksid luua videomänge puuetega inimestele.[5]

Loodan, et selles vallas ei jää asjad seisma ja tulevikus saab ükskõik kes nautida ükskõik millist videomängu ilma, et ta peaks muretsema selle pärast, et ta ei saa hakkama või see pole võimalik. Loodan ka, et neid inimesi kes tahavad aidata tekib ajapikku ainult juurde.

 

Viited:

  1. https://artsandculture.google.com/asset/video-game-controller-nes-hands-free-controller-nintendo/iQEEzY5-d7viDA
  2. https://www.gamingbible.co.uk/features/games-for-all-the-players-a-history-of-accessibility-in-video-games-20200124
  3. https://www.polygon.com/2018/5/17/17363528/xbox-adaptive-controller-disability-accessible
  4. https://www.xbox.com/en-US/accessories/controllers/xbox-adaptive-controller
  5. https://ablegamers.org/impact/

 


Comments

Popular posts from this blog

E-ITSPEA 9: Tuntud IT-juhid

E-ITSPEA 10: Kuidas saada häkkeriks

E-ITSPEA 11: Bitwardeni äri- ja arendusmudel.