E-ITSPEA 4: IKT areng Eestis

 Kõige rohkem realiseeritud punkt:

Selle toetamiseks ning Eesti kui arenenud infoühiskonnaga riigi maine levitamiseks pakub Eesti esimese riigina maailmas virtuaalset residentsust neile, kes soovivad kasutada siinseid häid eteenuseid ja turvalise andmevahetuse võimalusi. Eesti on oma e-teenustega maailmas hõivanud sarnase koha, mida Šveits hoiab panganduses. [1]

See punkt märgib kõige rohkem väljatoomist, sest me tõesti olime esimene riik maailmas kes pakkus ja siiani pakub e-residentsust. Praeguseks hetkeks on Eestil juba 89,634 e-residenti [2]. Olen kindel, et see number kasvab veelgi rohkem, kuna Eesti riik on suutnud teha selle väga atraktiivseks äriinimestele. Hetke seisuga on meil registreeritud 20,287 firmat, e-residentide poolt. See aitab kaasa ka punktile kus on märgitud, et Eesti ettevõtete tootlikkus on kasvanud vähemalt 80%-ni EL-i keskmisest [1]. Seal oleme me lausa üle EL-i keskmise, mis aastal 2020 oli 73.7% [3], Eesti protsent selles tabelis oli 76,2% [3].

Olen kindel, et e-residentsus on alles oma lapsekingades ja selle tulemust näeme me alles 10 aasta pärast. On näha, et alates 2017 aastast on e-residentide number meeletult kasvanud ja sellise trendi juures võime juba selle aasta lõpuks näha 100,000 Eesti e-residenti.

 

Kõige vähem realiseeritud punkt:

Inimestel aitab tööd hoida ja tööta jäämise korral uutel aladel uusi väljakutseid vastu võtta IKT- oskuste pidev täiendamine. Seda enam, et kadumas on IKT-oskusi mittenõudvad töökohad. IKT laialdane kasutuselevõtt on kiirendanud struktuurseid muutusi tööturul. [1]

Kuigi näeme, et IKT haridus on kasvanud, on tekkinud olukord kus juba algklassides õpitakse robootikat ja programmeerimist. See on hea, et selliseid asju õpetatakse, aga tänu sellele on maha jäämas traditsiooniline IT-haridus. Tuleviku lapsed oskavad küll programmeerida, aga tegelikkuses on seda oskust IT alaselt väga vähe vaja, kui just ei hakata programmeerijaks. Pigem on vaja, et õpetatakse põhilisi asju, nagu näiteks küberhügieen ja üleüldine arvutikasutus, sinna hulka võiks kuuluda ka kontoritarkvara kasutamine, sest seda läheb vaja igal pool, isegi kui sinust saab programmeerija. Usun, et ei tasu minna liiga tehniliseks juba algkoolist, pigem õpetada sellises vanuses baasasjad selgeks.

Üleüldine IKT oskuste arendamine täiskasvanute seas on ka pigem ikkagi madal, riik võiks ja peaks toetama IKT oskuste arendamist. See väljendub just eriti küberturvalisuse teemal, kuna hetkel on see kõige suurem risk. Hetkel on näha trendi kus küberhügieeni tase pole piisav ja tulevikus võib see ettevõtetele ja riigile väga halvasti mõjuda, nähes suurt trendi küberrünnakte kasvus.

 

Kokkuvõte

Vaadates peale sellele visioonle, võime uhkusega öelda, et enamus punktid nendest on tänaseks täidetud, osad lausa kõrgemalt kui oli planeeritud. Arengukava visioon oli koostatud väga arukalt ja need punktid olid juba sellel ajal täiesti teostatavad, hea on näha, et enamus neist ka täna aktuaalsed on.

Viited:

  1. https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf
  2. https://www.e-resident.gov.ee/dashboard
  3. https://eas.ee/wp-content/uploads/2021/04/Konkurentsivoime-2020-aastaraamat.pdf

 


Comments

Popular posts from this blog

E-ITSPEA 9: Tuntud IT-juhid

E-ITSPEA 10: Kuidas saada häkkeriks

E-ITSPEA 11: Bitwardeni äri- ja arendusmudel.