E-ITSPEA 12: Veebi kasutatavus uudisteportaalide näitel

Tänases blogipostituses vaatame lähemalt mõningate näidete põhjal kui hea või halb võib olla veeb kasutatavus.

Üldine pilt tänasel päeval veeb kasutatavuse osas on päris hea. Üldiselt kui võtta mingi suvaline veebisait siis on üsna lihtne seal orienteeruda ja aru saada kuidas miski toimub. Kõige lihtsam sellest aru saada on sedasi kui jälgida inimest kes pole kunagi veebi kasutanud. Kui kiiresti tema saab asjad selgeks ja oma toimingud tehtud. Usun, et ka kõige arvutikaugem inimene saab edukalt hakkama uudiste lugemisega või lihtsamate veebitoimingutega. Üleüldiselt võiksidki veebilehtede loojad omale testgrupiks inimesed kes võib-olla ei kasuta igapäevaselt veebilehti või üleüldse arvuteid. Kui nemad hakkama saavad siis on veebileht hästi tehtud.

Võtame siis ette ühe positiivse ja ühe negatiivse näite veebi kasutatavusest. Mina valisin endale teemaks uudisteportaalid, seda seetõttu, et ühe uuendusega suutis üks uudisteportaal enda veebisaidi vähemalt minu jaoks üsna mitte kasutatavaks muuta.

 

Positiivne näide:

Alustame postiivsest näitest, selleks on siinkohal Delfi uudisteportaal. Kui kasutada Nielseni kasutatavuse punkte[1] siis võib öelda, et kõikides punktides peaksid olema tulemused väga head. Kui aga minna natukene eemale sellest kasutatavuse mõõdikust siis üleüldine pilt selle saidiga on sedasi, et seda on lihtne kasutada, lihtne on aru saada kus mis asjad on ja vajaliku informatsiooni saab kiirelt kätte. UX on tehtud väga kasutajasõbralikuks ja mitte miski ei torka otseselt silma, et oleks halb.
Hetkel minu nägemus on see, et Delfi on kasutatavuselt parim uudisteportaal ja otseselt mingeid vigu kasutaja poole pealt silma ei hakka.

 

Negatiivne näide:

Vastand sellele on teine Eesti uudisteportaal Postimees. Postimees oli muidu üpriski hea ja kasutajasõbralik, aga viimase uuenduse ja kujundusega suutsid nad selle kõik ära rikkuda. Alustame sellest, et peale selle lehe avamist võtab juba kaua aega arusaamine, et mida ma täpselt vaatan. Terve see leht on kuidagi selliselt kokku pandud, et silme eest läheb kirjuks ja kõike informatsiooni on väga raske lugeda. Grupeerimine võrreldes Delfiga on ka palju halvem, enamus uudiseid on täiesti suvalises järjekorras ja see millisesse teemasse see uudis parasjagu läheb on väga väikses kirjas.
Võrreldes Delfiga ja teiste uudisteportaalidega on uuenenud Postimees väga halb kasutatavuse koha pealt.

 

Viited:

1.     https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

 


Comments

Popular posts from this blog

E-ITSPEA 5: Jaga oma teadmisi

E-ITSPEA 9: Tuntud IT-juhid

E-ITSPEA 8: Mis teeb professionaalist professionaali?